Szilveszterkor a Vidám Színpad legújabb bemutatóján bebizonyosodott: még mindig érdemes Hernádi Juditnak akár egyetlen pillantásáért is beülni a nézőtérre. Emellett a komédiából fény derült még arra is, kinek mi lehet a szerencse és a szerencsétlenség.
Berlin, 1929. A nagy háború utáni években, percekkel a gazdasági világválság előtt. Az emberek lelkében még sok a seb, amelyek éppen csak, hogy varasodnak. Szükség van a nevetésre, a kikapcsolódásra – irány a kabaré. Például a Purgatórium, az a bár, ahol Rita Argot az ügyeletes sztár, a dámák dámája, a férfiszívek rombolója, akinek ráadásul az igazgató a férje. Tuti bebiztosított karrier. Egészen addig, míg fel nem tűnik a láthatáron egy ifjú, szép és tehetséges ellenjelölt, aki ráadásul a valaha élt legnagyobb vamp akar lenni. A placcon azonban csak egy számára akad hely, ráadásul a második pozíciójára is már évek óta többen ácsingóznak. Hogyan lehet megszabadulni a veszélyes ellenféltől? Erre ad választ a kétfelvonásos vígjáték, és ha figyelünk a rafinált részletekre, még azt is megtudhatjuk, miként indult el az egyik leghíresebb díva, Marlene Dietrich karrierje…
A darab első felvonása eseménydús, pörgő, alkalmat ad arra, hogy minden művész bemutatkozzon, hovatovább megmutassa, „mire képes”. Értjük a cselekményt, tudjuk, mire megy ki a játék, sokat nevetünk, rázendít a zenekar, szívet melengető, talpmozgató a muzsika. A komédia furcsa módon éppen akkor laposodik el, amikor arra a néző a legkevésbé számít, a második etap közepén, és sajnos ez a tempó kitart egészen a darab végéig. Mi több, kissé furcsa, vígjátékok esetében szokatlan befejezéssel szolgál az író-rendező, Baráthy György. Azt nem mondanám, hogy tanúság nélküli a vég, csak nem szokványos. Igaz, ha valóban szerepelnek a történetben valós elemek, akár még az is előfordulhat, hogy egykor valóban így történtek az események.
Kettős art deco színpadkép (Valcz Gábor munkája) hivatott bemutatni a mulató színpadát, és az épület öltözői folyosóját. Ezt ráadásul olykor néhány kellékkel, rafinált fényhatásokkal még tovább osztja a rendező, szeparékra, öltözőkre, páholyokra, a függöny leeresztésével pedig a teret valóságos „purgatóriumi” színpaddá avatják. Amelyen Rita Argot, a fényességes, végtelen hatalmú, búgóhangú díva szerepében Hernádi Judit csillog mindkét felvonásban, egyenletesen. Legendás mimikája, hanglejtése, mozdulatai remekül ülnek, mintha csak ráöntötték volna a szerepet. Azonban nem minden partner képes fölnőni a bársonytorkú színésznőhöz. A férjét, Rudi Luftborg igazgatót alakító Schlanger András sokadszorra súlytalan, igaz, Hernádi mellett ezúttal még az átlagnál is nehezebb a dolga. Ám, hogy nem lehetetlen a feladat egyenrangú partnernek lenni, arra éppen Radnay Csilla, a konkurenciát, Mausi Sauert (vagyis tulajdonképpen Dietrich-et) megformáló művésznő a példa. Hangja tiszta, arca derűs, játékában még lobog a bizonyítási- és tettvágy. Rutinos rendezői kezek/szemek sokat hozhatnak még ki belőle. (A Vidám Színpadon újabban egyébként is jól mazsoláznak az egyetemisták között!)
Az ifjú színésznőn kívül igazán hálás szerepben, Lady Schmuck-ként tüsténkedő Urmai Gábor megmozdulásai mennek élményszámba, mindemellett játéka rekeszizomfeszegető. Érdekes Szakács Tibor szerepe, aki a konferansziét, Peter von Kékesyt formálja meg, A jelentek (és színpadi átrendezések) közt, kvázi valódi átkötőként (is) elénk áll, viccet mesél (szegénynek sokszor éppen akkora sikere van, mint „kollégáinak” a való életben), erőlködik, harcol a szereppel, s a végére egészen megbarátkozunk kissé esetlen, de jószívű figurájával. Nem mehetek el szó nélkül azonban a még mindig vadító, ezúttal mindössze a színházban szellemeként kószáló hajdani vamp szerepébe kényszerített Nyertes Zsuzsa szívet tépő szólószáma mellett, amelyben spicceket és spárgákat kénytelen hajigálni. Ő ennél sokkal többre érdemes és hivatott! Ahogyan a sokadrangú látnok-táncosnő figurájába erőltetett Kovács Vanda is, vagy az egyébként remek hangú Takács Nóra Diána, akik csupán egy duettben virgonckodhatnak. Összességében azonban azt mondhatom, egy gondtalan estére vágyóknak ideális program lehet a Szemfényvesztés.
Velkei Tamás
Forrás: www.kultissimo.hu
|