| Korábbi interjúk : Mindent Hernádi Juditról egy interjúban? (Budapestterminal.hu-2010.11.11.) |
Mindent Hernádi Juditról egy interjúban? (Budapestterminal.hu-2010.11.11.)
2010.11.12. 08:51
Mindent Hernádi Juditról egy interjúban?
Logikus szenvedélyek labirintusában
Szerző: Vári Sasa | 2010. 11. 11.
Forrás: www.budapestterminal.hu
Pedro Almodóvar, spanyol filmrendező figurái mind nagyon szerethető, érzelmileg bonyolult emberek. Saját kis lelki labirintusokkal, szóló szerepekkel, hangos magányokkal, színes és változatos egyéniségekkel.
Hasonló érzések, szenvedélyek vitték az alkotókat is arra, hogy filmes élményeikből, saját látásmódjukkal létrehozzák az M M, avagy Mindent Magamról című darabot.
Az elmúlt évben a New Orleans Music Clubban és a Millenárison már bemutatták, most pedig felújítják, a Szikrában láthatja a közönség 2010. november 23-án.
Jaross Viktória író, rendező szerint, pont emiatt az érzelmi hangzavar és lendület miatt Hernádi Juditot láthatjuk a főszerepben, akivel az előadásról beszélgettünk.
Mindent anyámról, Kika, Szenvedélyek labirintusa, valahonnan a kívüliség, a szerelmi állapotokon kívüliség, ismerted ezeket a filmeket, Almodóvart és Jaross Vikit, hogyan kezdtetek el együtt dolgozni?
Ez volt a tulajdonképpen az első munkánk. – Az alkotók készülnek a próbára. Bérház, reggel, építkezés, kávé, egy húsz négyzetméteren keresztül megnyíló labirintus. Viki, Péter és Vanda is beleszól, előtörnek az emlékek, mindenki mesélne egyszerre.
Most én adok interjút – mondja.
Úgy történt ez az egész, hogy mi egyszer együtt dolgoztunk egy szilveszterre elkészült darabban, abban ő koreografált, táncolt, sokat beszélgettünk próba közben, édes tündér, szórakoztató leány ő. Próba előtt azt mondta, képzeld el elütött egy autó, hatalmasat repültem az utca túloldalára, de nem lett semmi bajom, ez szerinted mit jelent? Szerencséd van, de lehet, hogy azt jelenti, egészen mással kell foglalkoznod, mint eddig. Másnap azt mondta nagyon édesen szőkén és kékszeműen, magasan és fiatalon, hogy „Te én rájöttem, akkor most rendezni fogok" – később felhívott, hogy kész van az első darab, amit rendeztem, menjek el, nézzem meg.
Nem mentem, mert az élet az ilyen, másfél évre rá felhívott, performanszt, különös színházi előadást készített, na jó, L’élek az esőben címmel, megnéztem, azt mondtam, hogy nagyon rendben van, néhol leesett az állam, Király Attila is így került a mostani előadásba, hogy kedve lett hozzá, én is, legyen, ami lesz. Ez lett, ami lett.
Sorsszerűen hangzik vagy végzetesnek, mintha te lennél neki Penélope Cruz, nem is a karakterek bonyolultak, hanem az érzelmek?
Jó lenne, ő egy kicsit fiatalabb – nevet. Igen, ez főleg érzelmekről szól és az érzelmek logikájáról, mert van logikájuk, bár az életben nehezen fedezhető fel, de létezik logikája az érzelmeknek.
Mondanál egy példát?
Összefüggések, hogy mi után, mi következik érzelmileg. Mondok valamit: a szerelem nagyszerű érzés, de logikusan vége lesz. Ez nem a színdarabban van. De így van.
Hogyan, mindig?
Hogy hogyan lesz vége? Attól függ, hogy mik történtek, hogy a szerelmet ki milyen önzéssel és milyen intenzitással élte meg. A szerelem egy önzés, vagy mindenképp tartalmaz önzést, hogy milyen szinten tartalmazza az önzést, annál logikusabban következnek be az események.
Szerelem logikája: egyszer azért jössz össze valakivel, hogy legyen gyerek, ez biológia. Másodszor azt akarod, hogy csak a tiéd legyen a szerelmed, ha igazán szeretnéd hagynád, elfogadnád, hogy mást is tud szeretni, de ezt nem tudjuk megtenni. Ha tudnánk, hagynánk, hogy azt szeresse, akit akar.
Az előadást rövid történetek alkotják, a pszichológus főhős a páciensektől hallott történetek továbbélésével egy másik valóságot hoz létre, melyben alteregója egy provokatív, szórakoztató pornószínésznő, ezt a logikát, amit meséltél, használod ebben a darabban?
Nem, én nem használok semmit. Csinálom, amit Viki mond.
Nem egy filmre hasonlít ez a dramaturgia, bár felfedezhető mozzanataiban, amitől ezt Almodóvar ihlette, de ezen kívül, ha egy mondatban kéne megfogalmaznom, hogy milyen lélektani dologról szól, mi a lelki igazsága, akkor ezt mondanám: hogy bármivel találkozol az életben az téged tükröz, nem véletlen, meglátod benne saját magadat, saját hatásodat.
A zene nagyon fontos ebben a darabban, és talán neked is az életben. Ha jönne egy alternatív zenekar és szeretne veled egy lemezt, mit szólnál?
Nyitott vagyok rá, ha ráérek.
Mindent magamról, megnéznéd, kíváncsi lennél rá?
Engem azok a darabok érdekelnek, amiről fogalmam sincs, vagyis igen, erre bemennék, érdekesebb, ami nem található ki előre.
Ezen a darabon jól fognak szórakozni, ha nem akarnak belegondolni, akkor is. Szemet gyönyörködtető dolgok vannak benne. Jó nézni, jó belegondolni, kellemes időtöltés, vagyis több, élmény, lehet szeretni nagyon. Katartikus. Mindenki végül is erőteljesen a saját jókedvéből játszik, anyagi megfontolásból itt senki sincs. Jól beszélek a számmal?
Azon nevetgéltek töltöttem e már ki ilyen összegről számlát?
És ezzel mindannyian így vagyunk. Elveszve, megtalálva szenvedéllyel.
| |